Paloasemat
Varsinaista
paloasemaa kalustosuojineen ei aluksi ollut olemassa. Vähäistä kalustoa
säilytettiin tehtaan varastohuoneissa. Letkuja voitiin kuivattaa
tehtaalla lämmitettävissä tiloissa.
Nikkarimäen kalustosuoja

Nikkarinmäen kalustosuoja
1910-luvulle
tultaessa palokunta sai käyttöönsä tehdasyhtiön omistaman
hirsirakennuksen Nikkarinmäen rinteestä. Rakennuksessa oli yksi
hellahuona ja lisäksi varastotilaa. Puinen letkunkuivaustorni
rakennettiin lähistölle vähän myöhemmin. Näissä tiloissa toimittiin aina
1930-luvun alkuun saakka.
Vanha paloasema
Vuonna
1931 tehdasyhtiö luovutti ensimmäisen maailmansodan jälkeen rakennetun
henkilöautotallin uudeksi paloasemaksi. Rakennuksessa oli tallit kolmea
autoa varten ja asunto konemestarillei. Tehdasyhtiön pääarkkitehti Wäinö
G. Palmqvistin suunnittelema letkunkuivaustorni valmistui vuonna 1933.
Paloaseman yläkertaan rakennettiin kokoushuone vuonna 1948 palokunnan kokouksia ja tilaisuuksia varten.
Paloaseman yläkertaan rakennettiin kokoushuone vuonna 1948 palokunnan kokouksia ja tilaisuuksia varten.

VPK kalustoineen 1930-luvulla.

VPK:n paloautot vuonna 1974
Nykyinen paloasema
Vuonna
1983 Jämsänkosken VPK siirtyi uudelle paloasemalle. Tilat paloasemalle
saneerattiin entisen jalostustehtaan pergatölkkilinjan halliosaan, joka
oli ennen saaneerausta toiminun muutaman vuoden tehtaan rautavarastona.
Uuden kalustohallin koko kasvoi vanhaan asemaan verrattua
nelinkertaiseksi neljäänsataan neliömetriin ja lisäksi palokunnan
käyttöön saatiin ajanmukaiset sosiaalitilat sekä opetustilat.

Jämsänkosken VPK paloautot uudella paloasemalla vuonna 1983

Jämsänkosken VPK paloasema ja paloautot vuonna 2007
Haaviston kyläosasto

Haaviston VPK
VPK:n
Haaviston kyläosaston aloitti toimintansa 25.3.1931. Tuolloin Haavisto
oli Jämsänkosken syrjäinen kylä, eikä sinne ollut nopeasti saatavissa
apua Jämsänkoskelta.
Kyläosaston toiminta päättyi Haaviston palopiirin lakattua ja Jämsänkosken VPK:n autokannan parannuttua, jolloin Jämsänkoskelta saatiin nopeasti apua myös Haavistoon.
Kyläosaston toiminta päättyi Haaviston palopiirin lakattua ja Jämsänkosken VPK:n autokannan parannuttua, jolloin Jämsänkoskelta saatiin nopeasti apua myös Haavistoon.